Как древната система от пръстени е направила Уран доста по-различен

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    28.03.2024
  • Сподели:

Уран е небесната черна овца от нашето малко космическо семейство. Повечето от планетите на Слънчевата система се въртят обратно на часовниковата стрелка, когато се гледат отгоре и имат вертикални полюси, които са подравнени със слънчевите. Не и Уран. Полюсите на планетата са наклонени на 98 градуса и тя се върти по посока на часовниковата стрелка.

Астрономите отдавна се чудят защо странната ориентация на седмата планета не съвпада с тази на нейните планетни съседи. Една преобладаваща теория смята, че гигантски обект, който е два пъти по-голям от Земята, се е сблъскал с планетата, като я е „съборил“ от вертикалната й ос. Проблемът с тази теория е, че въздействие от тази величина би изпарило леда върху луните на Уран, оставяйки орбита, пълна със скални люспи, за които няма доказателства. Освен това Уран и Нептун имат подобни периоди на въртене, което означава, че те са се образували приблизително по едно и също време.

Но астрономите Зив Рогошински и Дъглас Хамилтън от университета в Мериленд излязоха с друга хипотеза. По принцип, когато орбиталната прецесия на планетата или изместването на орбитата й около Слънцето, съвпада с нейната ротационна прецесия или разклащането на планетата при въртене, тя започва да се накланя.

Те предполагат, че някога Уран е имал по-голяма и по-здрава система от пръстени, което би довело до още повече колебания при въртенето на планетата. Всъщност Уран и до днес има пръстени, но те са невероятно тънки в сравнение със светещите пръстени на Сатурн. Докато планетата натрупва все повече и повече материал от тези пръстени, тя расте и се уголемява докато в крайна сметка се преобръща, предполагат астрономите.

Но при тази теория има много неясни неща. Когато Рогозински и Хамилтън създават модел, използвайки тази теория, той разкрива, че Уран, би бил наклонен само на 70 градуса при такъв удар. Какво би могло да му даде допълнителния тласък за да достигне до наклон от 98 градуса?

„Следващ сблъсък с обект с маса около половината от масата на Земята може да наклони Уран от 70 до 98 градуса“, пишат авторите в статия, публикувана в The Astrophysical Journal.

Засега това е просто теория. Все още има много неща, които не знаем за Уран. Има само един начин да ги научим … Да отидем там.