Откриха нова екзопланета, която има важни прилики със Земята

• Публикация:  classa.bg***
  • Дата:
    26.03.2024
  • Сподели:

Откриването на екзопланети доскоро не беше нищо друго, освен мечта за учените, но новата технология на телескопа и по-усъвършенстваните техники за наблюдение улесниха задачата за намиране на планети извън нашата Слънчева система.

Всъщност в наши дни се откриват толкова много нови екзопланети, че учените трябва да изберат кои от тях най-много се нуждаят от проучване, тъй като просто няма достатъчно очи, които да ги наблюдават.

Сега голям международен екип от астрономи и други учени разкриха особено интересна екзопланета, която със сигурност ще привлече много внимание.

Нарича се TOI-1231b и обикаля около звезда, много по-хладна от нашето Слънце. Звездата, наречена NLTT 24399, е червено джудже, така че въпреки че TOI-1231b е много по-близо до своята звезда, отколкото Земята до Слънцето, планетата всъщност е сходна по температура и се смята, че има силна атмосфера, която гарантира проучване в бъдеще.

Планетата е наричана „поднептун“, което означава, че тя е по-малка от Нептун, но по-голяма от Земята. Не се смята, че е предимно скалист свят, така че не се смята за Супер Земя, но атмосферата й все още може да даде много полезна информация за учените.

„Ниската плътност на TOI 1231b показва, че планетата е заобиколена от значителна атмосфера, вместо да е скалиста. Но съставът и степента на тази атмосфера са неизвестни “, казва в изявление Диана Драгомир, съавтор на изследването.

„TOI1231b може да има атмосфера на основата на водород или водород-хелий или по-плътна атмосфера на водни пари. Всеки от вариантите би посочил различен произход, позволявайки на астрономите да разберат дали и как планетите се образуват по различен начин около М джуджета в сравнение с планетите около нашето Слънце, например. Предстоящите ни наблюдения на HST ще започнат да отговарят на тези въпроси и JWST обещава още по-задълбочен поглед върху атмосферата на планетата.“

TOI-1231b е намерен отчасти благодарение на размера на своята звезда. Когато надничат надълбоко в космоса, на учените е много по-лесно да забележат планети, които обикалят по-малки звезди поради влиянието, което планетите оказват върху самите звезди. В случай на поднептунова планета, обикаляща около малка, хладна червена звезда джудже, планетата хвърля голяма сянка, когато преминава пред своята звезда, от наша гледна точка.

Това позволява на инструменти като транзитния спътник за изследване на екзопланета на НАСА (TESS) да откриват такива светове с по-голяма точност.

Разбирането как планетите и тяхната атмосфера се образуват около различни видове звезди е жизненоважно, ако някога се надяваме да изследваме космоса в търсене на живот, светове, подобни на Земята, и планети, където можем да създадем колонии. Открития като това са стъпки към това бъдеще, дори и никой от нас да не е жив, за да го види.